Проф. Андрей ДАНИЕЛ
Вече пета година продължава полемиката “за” или “против” проекта на арх. Стефан Добрев за Художественатаакадемия. Доста позната история. Многобройни примери от последните двадесетина години за провалени конкурси има в цялата страна. Причините за тези провали са различни, но винаги има два воюващи лагера. Единият, разбира се, е “лошият”, демонизиран от противника, който от своя страна провъзгласява своите безкористни, чисти, продиктувани от мисъл за обществото мотиви.
Резултатът е почти винаги ясен - провал на проекта, пълно объркване на обществеността, безнадеждна липса на консенсус и в края на краищата - нищо неправене. Може би за някои този резултат е всъщност цел. Може би в подобни мътни времена такива поводи са удобна възможност за някои да се превърнат в “обществено значими фигури”.
Пиша тези редове, за да заявя публично, че аз съм от онези, които подкрепят проекта на арх. Добрев. За мен това е въпрос на ценности, морал, естетически избор, въпрос на разумно, предвидимо и цивилизовано поведение. Аз имах честта да бъда член на голямо, авторитетно и компетентно жури. Участник бях във всички негови заседания в продължение на 10 дни. Свидетел съм на задълбоченото внимание и анализ, на които бяха подложени 26 участващи проекта. Да, имаше няколко прекрасни неща, но най-подходящ, изпълняващ всички изисквания на поръчителя, бе проектът на арх. Добрев. Единодушието, с което бе отличен от иначе разнородния състав на журито, е доказателство за достойнствата му.
Както виждате, и аз търся убедителни доводи за своята правота, с което заприличвам на колегата Пламен Вълчев. Но освен субективните ни усещания има и нещо обективно - конкурсът е официален, подкрепен от държавата в лицето на министерства и президентството и е дал резултат. Това, че резултатът не се харесва на някои, е в областта на субективните, неинституционални усещания. Аз се надявам все пак главната институция на нашето общество - държавата, да помогне за възстановяването на законния ред при този иначе ясен казус.
Напълно съм съгласен, че има редица хора (имената на част от които всяват респект у мен), нехаресващи проекта, но има и такива, които го харесват и защитават вече 5 години. Категорично не съм съгласен в този спор да се вмъкват недостойни интонации, квалификации и клевети по адрес на някои от защитниците на проекта. Въпреки ефективността на този български метод апелирам за въздържание и цивилизованост. По повод идеите, които се прокрадват за окончателното решаване на проблема с изместване на Академията “някъде другаде”, бих ви разказал нещо...
Знаете ли коя е първата постройка в квадрата на днешната Академия? Това е сградата на галерия “Академия”. Тя е построена по време на строежа на храма “Александър Невски” като ателие на арх. Смирнов и неговия екип. Архитект Смирнов е изпълнявал надзора по строителството на църквата, проектирана от още по-великия по онова време арх. Померанцев.
Неслучаен е изборът точно на това място да бъде построено Рисувалното училище. Впрочем, революционната идея на Константин Величков е скандализирала Народното събрание и в списъка на отрицателите са били също такива авторитетни имена като Алеко Константинов, Иван Вазов и др.
И все пак Академията е била учредена с височайшия указ на цар Фердинанд. Може би поради близкото приятелство на Величков с царя и царицата или все пак европейският манталитет и образованост на Фердинанд да е бил решаващ. Кой знае? Да не би отново да сме стигнали време, в което всичко ще се реши от подобна близост или ще зависи от личните качества на човек от властта?
И накрая, искам да споделя моето скромно мнение по отношение на спора “Арх. Смирнов или арх. Добрев”.
Още в края на 30-те години на ХХ в. архитектурната мисъл и общественото мнение направиха възможно осъществяването на модерната сграда на Държавната галерия. Тя се е простирала от западната страна на квадрата на Академията и е оформяла част от площада на катедралния храм. Построената в стил баухаус галерия е разрушена от англо-американските бомбардировки над София. Ако бе останала, тази дискусия за проекта на Смирнов не би се състояла. Макар и кратко, съществуването на Държавната галерия доказва, че още през 30-те години идеята за довършване на проекта на арх. Смирнов е била отхвърлена. Това е естествено и закономерно - всяко време надгражда себе си и би било пародия да строи пропуснали историческия си момент сгради.
А днес ние спорим за нещо, което вече веднъж е било решено по съвременния за момента начин.
Новият проект на арх. Добрев предлага днешния аспект за решаване на проблема. Ажурният характер на фасадата (откъм “Ал. Невски”) е много по-удачен от непрекъснатата, натежала от външни архитектурни украси в стил “руски манастир” фасада на арх. Смирнов. Изцяло затвореното каре, с отвор единствено откъм библиотеката, би пресякло връзката между храмовия площад и пространствата около библиотеката и университета. Като тежест и колорит (цялата сграда е червена) тя би нарушила уж търсената хармония и псевдосиметрия с Галерията за чуждестранно изкуство. Освен това упорито защитаваният “български” облик на площада отдавна е решен по съвсем друг, еклектичен начин. Виенски изглеждащата Галерия за чуждестранно изкуство никак не си пречи с подарената от Русия величествена църква, Народното събрание и сградата на БАН (които по нищо не напомнят, че трябва да открием българска архитектурна традиция) затварят пространството от юг.
И все пак това е емблематичният софийски площад, който някои са нарекли патетично “софийски акропол”. Моите лични сантименти не се нарушават с нищо от цялата еклектична поредица чудесни сгради по “Московска”, завърщващи със символа на нашия град - базиликата “Св. София” в ранновизантийски стил. А срещу нея - едно несъмнено, векове по-късно тълкувание на същия стил - Светият синод. Представителството на многото векове българска история на един площад е прекрасно преживяване и буди почти горди размисли. Проектът на арх. Добрев доизгражда тази галерия от архитектурни образи и достойно вписва и нашето време в ансамбъла на площада.

Няма коментари:
Публикуване на коментар